BMC na kieleckich targach TRANSEXPO


BMC uczestniczyło w odbywających się w Kielcach w dniach od 12 do 14 października 2022 roku XVI Międzynarodowych Targach Transportu Zbiorowego TRANSEXPO. Na okazał stoisku wystawiało trzy pojazdy, wszystkie przygotowane do zasilania paliwami alternatywnymi czy z alternatywnymi zespołami napędowymi. Były to dwie wersje gazowe – midibus Neocity 9M CNG i przegubowiec Procity 18M CNG i wydanie na gaz, oznaczone jako Neocity 10 M EV. Wszystkie te typy należą do tej samej serii i cechują się budową modułową.Neocity 9M CNG to gazowy midibus, jeden z nielicznych na rynku, przygotowany do zasilania sprężonym gazem ziemnym bądź biogazem. Napędza go sprawdzony gazowy silnik marki Cummins – typ L9N E6. To 6-cylindrowa, rzędowa jednostka z turbodoładowaniem i chłodzeniem powietrza doładowującego – turbo intercoleer, o pojemności 8,800 litra. W zastosowanym w Neocity 9M CNG nastawie uzyskuje ona moc maksymalną 208 kW w zakresie 2000 - 2100 obr/min maksymalny moment obrotowy 1236 Nm w zakresie prędkości obrotowych od 1300 do 1400 na minutę. Do przeniesienia napędu służy automatyczna skrzynia przekładniowa Voith z 4 biegami do jazdy do przodu i biegiem wstecznym. Przednia oś to kierowana oś BRIST o nośności 5500 kg, oś tylna to zaś portalowy most napędowy BRIST z mechanizmem różnicowym i o przełożeniu 4,86:1 oraz maksymalnym nacisku 10400 kg. Na wszystkich felgach o rozmiarze 6,75x19,5 założono opony o rozmiarze 245/70R 19,5 – 6, z przodu pojedyncze, z tyłu podwójne. W niezależnym zawieszeniu osi przedniej zastosowano dwa miechy powietrzne i dwa amortyzatory hydrauliczne, tylnego mostu napędowego cztery miechy powietrzne i cztery amortyzatory hydrauliczne. Standard stanowi oczywiście funkcja przyklęku po prawej stronie w ramach elektronicznie kontrolowanego systemu zawieszenia powietrznego (ECAS). Do napełniania gazem w ramach systemu paliwowego przeznaczono złącze typu NGV 2, usytuowane po prawej stronie. Zbiorniki gazu zostały usytuowane na dachu – są to trzy zbiorniki o łącznej pojemności CNG 945 l (3 x 315 l). Podwozie jest niskopodłogowe typu Monocoque, a nadwozie opiera się na stalowym szkielecie i poszyciu. Do środka prowadzi dwoje drzwi – jednoskrzydłowe na zwisie przednim i dwuskrzydłowe między osiami. Biorąc pod uwagę pojemność roboczą – 74 osoby, w tym 23 na miejscach siedzących i 51 na miejscach stojących – powinny one wystarczyć do zabezpieczenia sprawnej wymiany podróżnych. BMC chce się stać częścią świadomej i cyrkularnej przebudowy ekologicznej osobowych przewozów pasażerskich w ośrodkach różnej wielkości naszego kraju. Chcemy tu dzialań zintegrowanie i elastycznie, anagżując przy tym – jesli okaże się to możliwe – również odpowiedzialnie lokalne społeczności. Dlatego też stawiamy na gaz. Zdając sobie jednak sprawę z tego, jakie są już jego koszty, gdy pozyskuje go się od dostaców systemowych, wraz z naszymi potencjalnymi klientami chcemy współdziałać nad pozyskiwanie biogazu do zasilania taboru autobusowego. To wciąż aktualny kierunek, na który niezwykle mocno stawia Unia Europejska. Analogiczne projkety są już od dawna realizowane w Szwecji czy we Włoszech – dlaczego zatem nie mają być wdrażane w Polsce. Źródło: Materiał prasowy

Komentarze