DAF serii XD i XDC zdobył tytuł Międzynarodowej Ciężarówki Roku 2023


Pojazdy Nowej Generacji DAF serii XD i XDC zdobyły dla holenderskiego producenta tytuł Międzynarodowej Ciężarówki Roku 2023. Przypomnijmy, że rok temu jury nagrody ItotY przyznało go także pojazdom tej marki. Tym razem jednak nagrodzona została nowa seria pojazdów przeznaczonych do transportu dystrybucyjnego i specjalistycznego, a nie dalekodystansowy flagowiec.Podczas targów IAA Transportation 2022 w Hanowerze DAF przedstawił zupełnie nową gamę nowoczesnych pojazdów specjalistycznych i dystrybucyjnych XD i XDC. I zdobył nią tytuł International Truck of the Year 2023! Produkcja pojazdów z silnikami spalinowymi rozpocznie się jeszcze w tym roku, a w 2023 na rynek trafią wersje elektryczne z zasilaniem akumulatorowym o zerowej emisji.DNA ubiegłorocznych laureatów tytułu – DAF-ów XF, XG i XG+, które zdobyły tytuł w ubiegłym roku – producent przeszczepił do samochodów z segmentu transportu specjalistycznego i dystrybucji. Wyjątkowe cechy, takie jak optymalna aerodynamika, wydajne układy napędowe, doskonała pozycja kierowcy oraz najwyższej klasy spasowanie i wykończenie, trafiły teraz do do nich.Ciężarówki XD i XDC wyróżniają się wszechstronnością, szerokim wyborem konfiguracji osi i układu napędowego oraz bardzo komfortowymi wariantami kabin. Modele XDC z 2, 3 lub 4 osiami do celów specjalistycznych i zastosowań budowlanych będą dostępne z napędem na jedną lub dwie osie i przystosowane do pracy w najtrudniejszych warunkach. Te wytrzymałe pojazdy ciężarowe mają duży kąt natarcia (25 st.) i duży prześwit (33–39 cm), a ich wyjątkowa stylistyka zewnętrzna obejmuje solidny zderzak, odporny wlot powietrza i stalową osłonę chłodnicy. Zautomatyzowana skrzynia biegów TraXon jest dostępna ze specjalnymi ustawieniami oprogramowania, które zarówno na drodze, jak i w terenie zapewniają doskonałe właściwości trakcyjne.Atrakcyjne kabiny XD i XDC Nowej Generacji DAF są wyposażone w dużą szybę przednią i duże okna boczne z bardzo nisko umieszczoną dolną krawędzią, co zapewnia najlepszą w tej klasie widoczność bezpośrednią. Uzyskano to w połączeniu z niskim położeniem kabiny (17 cm niżej niż w XF nowej generacji) i nową deską rozdzielczą w wersji Vision, która opada w kierunku przedniej szyby po stronie pasażera. Opcjonalnie w prawych drzwiach dostępne jest okno widoku na krawężnik, które w połączeniu ze składanym fotelem pasażera umożliwia niezakłóconą obserwację pieszych i rowerzystów znajdujących się obok pojazdu po stronie pasażera. W celu uzyskania najlepszej w klasie widoczności pośredniej DAF-y XD i XDC można wyposażyć w system DAF Digital Vision, który zastępuje lusterka główne i szerokokątne. System DAF Corner View zapewnia widoczność w obrębie minimum 285 st. wokół słupka A kabiny po stronie pasażera.Ciężarówki wyposażono także w DAF City Turn Assist – system, który zwiększa bezpieczeństwo jazdy, informując kierowcę za pomocą ostrzeżeń wizualnych i dźwiękowych, gdy inni użytkownicy dróg, jak piesi, rowerzyści, samochody i motocykle, znajdą się w martwej strefie po stronie pasażera. DAF-y XD i XDC charakteryzują się też doskonałą ergonomią dzięki filozofii DAF-a „Dłonie na kierownicy, wzrok na drodze”. Obsługa wszystkich funkcji związanych z jazdą odbywa się za pomocą kierownicy i dźwigni na jej kolumnie. Obsługa dodatkowych funkcji związanych z prowadzeniem odbywa się za pomocą przełączników fizycznych, logicznie rozmieszczonych na desce rozdzielczej w zasięgu ręki kierowcy. 
 

Aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo, standardowo we wszystkich wersjach XD i XDC montowane jest oświetlenie zewnętrzne LED zapewniające najlepszą możliwą widoczność. Ponadto dostępna jest gama zaawansowanych rozwiązań wspomagających kierowcę, takich jak układ AEBS najnowszej generacji, nowy hamulec przyczepy przy niskiej prędkości i hamulec postojowy ze wspomaganiem. (Trucklog.pl)

Komentarze